Hoofdpijn

Hoofdpijn komt zeer veel voor. Er is meestal geen ernstige oorzaak, maar de pijn kan het leven van iemand met regelmatig hoofdpijn wel behoorlijk beïnvloeden. Zeker wanneer iemand dagelijks hoofdpijn ervaart. Osteopatie kan voor erge hoofdpijn, zoals migraine, een oplossing bieden. Er zijn veel oorzaken die constante hoofdpijn of plotselinge hoofdpijn veroorzaken. De grootste boosdoener is stress, dé ziekte van onze tijd. Stress leidt tot spanningshoofdpijn en zet zich vast in ons lichaam. Een osteopaat kan helpen deze blokkering op te heffen, waardoor aanhoudende hoofdpijn verdwijnt en zeurende hoofdpijn of barstende hoofdpijn vermindert.

Soorten hoofdpijn

Vrijwel iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Meestal duurt het kort en is het met een dag rust, een paracetamol en een goede nachtrust weer over. Er zijn echter ook mensen die altijd hoofdpijn hebben. In de ochtend hoofdpijn, in de avond, in het weekend hoofdpijn, hoofdpijn bij het wakker worden, kortom elke dag hoofdpijn. Soms een zeurende of drukkende hoofdpijn en in andere gevallen een knallende hoofdpijn. Voor sommige mensen kan dit erg vervelend zijn, ondanks dat de oorzaak zelden ernstig is. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn te onderscheiden:

• Spanningshoofdpijn
  • Clusterhoofdpijn
  • Migraine
  • Hoofdpijn door het regelmatig gebruik van medicijnen

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn wordt onder meer veroorzaakt door stress. Het lijkt alsof er een knellende, drukkende band om het (voor)hoofd zit. De pijn komt geleidelijk opzetten en trekt tevens langzaam weer weg. De hoofdpijn kan enkele minuten tot uren tot dagen duren. De schouders en nek zijn veelal ook gespannen en pijnlijk. Meestal ontstaat de hoofdpijn vanuit de nek.

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is een zeer heftige, acute hoofdpijn die aanvalsgewijs optreedt. De aanval veroorzaakt pijn aan één kant van het hoofd. Een dergelijke aanval kan meerdere keren per dag optreden en kan 15 minuten tot 3 uur duren. Clusterhoofdpijn veroorzaakt hoofdpijn rechts of hoofdpijn aan de linkerkant en zorgt daarnaast voor een verstopte neus of loopneus, tranend en/of rood oog, overmatig zweten en een onrustig gevoel, waardoor bewegingsdrang ontstaat.

Migraine

Migraine is een heftige en bonzende hoofdpijn. Doorgaans ervaart de patiënt hoofdpijn aan één kant. De pijn wordt bij inspanning erger en veroorzaakt ook vaak misselijkheid met braken. De duur van een migraineaanval varieert van 4 uur tot 3 dagen. Geluid en licht worden tijdens deze knallende hoofdpijn slecht verdragen. Rustig zitten of liggen in een donkere kamer draagt bij om de hoofdpijn steken te verminderen en de uiteindelijke pijn te verhelpen.

Hoofdpijn door het regelmatig gebruik van medicijnen

Wanneer maandenlang regelmatig pijnstillers worden gebruikt, kan elke vorm van hoofdpijn erger worden. Wie bijvoorbeeld paracetamol vaker dan vijftien keer per maand gebruikt, loopt het risico te maken te krijgen met constante, blijvende hoofdpijn. Het is daarom verstandig bij dagelijkse hoofdpijn een arts of osteopaat te bezoeken voor een hoofdpijn behandeling.

Oorzaken hoofdpijn

Verschillende oorzaken kunnen bij hoofdpijn een rol spelen, maar in de meeste gevallen blijft het toch onduidelijk wat nu echt de oorzaak is. Enkele veel voorkomende oorzaken van zeurende hoofdpijn, plotselinge hoofdpijn, bonzende hoofdpijn en regelmatige hoofdpijn zijn:

• Stress bij spanningshoofdpijn. Ook al wordt deze hoofdpijn niet altijd alleen door spanning veroorzaakt, de spanning kan wel voor aanhoudende, constante hoofdpijn zorgen.
  • Hormonen, erfelijkheidsfactoren en een bepaald gebied in de hersenen kunnen clusterhoofdpijn veroorzaken, een hevige, barstende hoofdpijn.
  • Aanleg, bijvoorbeeld bij migraine. Ook het eten van bepaalde voedingsmiddelen, hormonen en vermoeidheid schijnen deze knallende hoofdpijn uit te kunnen lokken. Er is echter geen wetenschappelijk bewijs voor.
  • Het gebruik van pijnstillers kan ervoor zorgen dat hoofdpijn sneller terugkomt, waardoor op den duur dagelijks hoofdpijn niet uitgesloten kan worden. Hoofdpijn kan tevens door bijwerking van andere medicatie ontstaan.
  • Regelmatig slecht slapen kan eveneens zorgen voor pijn, vaak een zeurende hoofdpijn.
  • Een slecht geventileerde ruimte kan een veroorzaker van regelmatig hoofdpijn zijn.
  • Koffie! Wie bijvoorbeeld door de weeks regelmatig koffie drinkt en in het weekend niet, kan hoofdpijn krijgen. Door koffie te drinken verdwijnt de pijn weer. We noemen dit ‘koffie hoofdpijn’ of wel onttrekkingshoofdpijn. Ook andere dranken met coffeïne kunnen pijn in het hoofd veroorzaken. Denk aan energiedrankjes en cola.
  • Pijn in het hoofd kan optreden bij hoesten, verkoudheid en griep.
  • Hoofdpijn met nekpijn of een stijve nek kan door spanning optreden, maar ook na een botsing in huis of op straat (whiplash).

Hoofdpijn behandeling osteopaat

Wie vaak hoofdpijn heeft, wil hier natuurlijk vanaf. Een osteopaat kan uitkomst bieden. Hoofdpijn oplossen vergt in eerste instantie goed onderzoek. Eerst wordt vastgesteld om wat voor soort hoofdpijn het gaat en vervolgens wordt gezocht naar de oorzaak

Spanningshoofdpijn wordt doorgaans door een verhoogde spanning in de nek veroorzaakt. Dit kan tevens voor uitstraling zorgen, zoals hoofdpijn in het achterhoofd, rond de slapen, de kaak en hoofdpijn aan het voorhoofd. Bewegingsbeperking in de nek, bovenrug en ter hoogte van het bekken kunnen tevens pijn aan het hoofd veroorzaken en daarnaast kunnen gebeurtenissen uit het verleden eveneens een rol spelen bij aanhoudende hoofdpijn.

Een osteopaat kan beperkingen oplossen en hoofdpijn verminderen of zelfs hoofdpijn laten verdwijnen.