Hoofdpijn bij kinderen

Hoofdpijn bij kinderen komt vrij vaak voor. De hoofdpijn wordt meestal door spanning in de spieren van het hoofd veroorzaakt of door prikkeling van zenuwen, bloedvaten of hersenvliezen. De meest voorkomende hoofdpijn bij kinderen is migraine en/of spanningshoofdpijn. Migraine bij kinderen komt zelfs bij één op de twaalf kinderen voor. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hebben kinderen dus veel last van hoofdpijn. Jonge kinderen kunnen de pijn moeilijk aangeven, maar de helft van alle kinderen ouder dan zes jaar geeft aan minimaal twee keer per jaar hoofdpijn te hebben. Vervelend, maar er is iets aan te doen, want osteopathie kan uitkomst bieden!

Soorten hoofdpijn bij kinderen

Kinderen met Hoofdpijn

Bij kinderen met hoofdpijn is de pijn meestal minder erg en de duur vaak minder lang dan bij volwassenen. Veel voorkomende hoofdpijn bij kinderen is:

Het verschil tussen de twee is aan het gedrag van het kind te merken.

Kinderen en spanningshoofdpijn

De pijn bij hoofdpijn bij kinderen, veroorzaakt door spanning, zit vaak als een band om het hele hoofd of aan beide kanten van het hoofd. In sommige gevallen is er ook sprake van pijn in de nek. Deze hoofdpijn bij kinderen is te herkennen doordat het kind:

• Achteraf pas vertelt dat het hoofdpijn had
  • Moeilijk kan inslapen. Doorslapen gaat veelal goed
  • Aangeeft last te hebben van een klemmend, drukkend gevoel

Kinderen met spanningshoofdpijn gaan meestal gewoon naar school. Ze zien er niet ziek uit en zijn niet misselijk. De duur van deze hoofdpijn bij kinderen varieert van een half uur tot een paar uur.

Kinderen en migraine

Migraine bij kinderen is sneller te herkennen, omdat deze pijn veel heftiger is dan spanningshoofdpijn. Een aanval van migraine bij kinderen is te herkennen doordat het kind:Hoofdpijn bij kinderen

• Thuiskomt van school en/of stopt met spelen
  • Wakker wordt van de hoofdpijn
  • Geen fel licht of hard geluid kan verdragen
  • Misselijk is, soms moet overgeven, gaat liggen en er slecht uitziet

Een aanval van migraine bij kinderen duurt meestal minder lang dan bij volwassenen, maar maakt het niet minder erg.

Kinderen en hoofdpijn behandeling

Hoofdpijn bij kinderen, een osteopaat kan hulp bieden. Hoofdpijn en migraine bij kinderen komen veel voor in de osteopathie en worden steeds vaker door een osteopaat behandeld. Deze zal eerst via een onderzoek de oorzaak proberen op te sporen. Blokkades in het lichaam, bijvoorbeeld in de wervelkolom, schedel en het orgaansysteem kunnen spanning op het hoofd van het kind veroorzaken. De osteopaat gaat proberen deze blokkades op te lossen, zodat hoofdpijn bij kinderen vermindert en verdwijnt.