Rugpijn

Rugpijn is een veelvoorkomende klacht. Vooral oudere mensen kunnen frequent last hebben van pijn in de rug, hoewel tegenwoordig bij alle leeftijdscategorieën rugklachten voorkomen. De pijn kan diverse oorzaken hebben. Toch wordt bij de overgrote meerderheid geen specifieke oorzaak gevonden. Zij moeten er maar mee leren leven.

Bij osteopathie wordt bij rugpijn niet alleen naar de rug, het bekken en het heilig been gekeken, er wordt eveneens naar de beweeglijkheid van de organen en hun omgeving gekeken. Er kan evenzogoed ergens anders in het lichaam een blokkade zitten, welke de rugklachten veroorzaakt. Lage rugpijn door de darmen of lage rugpijn door een zwangerschap is ook heel goed mogelijk. Een osteopaat zorgt dat het lichaam weer in harmonie komt.

Het verband tussen darmen en rugpijn

Er is een verband tussen darmklachten en rugpijn. Een onregelmatige stoelgang kan leiden tot pijn in de onderrug. Veel mensen hebben tegenwoordig een minder goede darmflora. Dit kan te maken hebben met een overconsumptie van suiker, koolhydraten en toevoegingen (denk aan de vele E-nummers), maar ook met parasieten en schimmels. Niet echt allemaal goed om de darmflora gezond functionerend te houden. Darmproblemen komen daardoor veelvuldig voor. Ook voorgeschreven medicatie voor rugpijn of bekkenpijn kunnen tot een onregelmatige stoelgang leiden, evenals stress.

Het verband tussen lage rugpijn en zwangerschap

Er is eveneens een verband tussen lage rugpijn en zwangerschap. Naarmate de buik dikker wordt, gaat het zwaartepunt steeds meer naar voren. Het gevolg is dat vrouwen met een holle rug gaan lopen, omdat zij de schouders naar achteren trekken. Niet echt goed voor de rug. Daarnaast worden de banden van het bekken zachter, waardoor het bekken zelf minder stabiel wordt. Dit kan eveneens leiden tot lage rugpijn en bekkenpijn.

Prikkelbare darm syndroom symptomen rugpijn

Om erachter te komen of de darmen rugpijn veroorzaken, is het zaak om op de volgende aanhoudende symptomen te letten:

• Vaak honger hebben
  • Regelmatig misselijk zijn, wat invloed op het voedingspatroon heeft
  • Een constante pijn in de rug die niet minder wordt bij rust
  • Een uitstralende pijn van de rug naar het borstgedeelte
  • Problemen met naar het toilet gaan
  • Een slap of gevoelloos gevoel in billen, benen of voeten
  • Spanningen ofwel stress

Rugpijn en osteopathie

Bij onduidelijke rugklachten gaat een osteopaat eerst op zoek naar de oorzaak. Dit kan het orgaan (bijvoorbeeld de darmen) zelf zijn, de spieren rondom het orgaan of een blokkade. De behandeling omvat het gehele lichaam en de lokale beweeglijkheid wordt geoptimaliseerd. Het lichaam wordt in staat gesteld zichzelf weer in balans te brengen, zodat rugpijn afneemt en/of verdwijnt.